Wat is een brandboard? | Annemie's Online Marketing

Wat is een brandboard?

Je kent het vast wel, een huisstijl handleiding. Deze wordt gemaakt door een designer, maar er wordt vervolgens bijna niet naar omgekeken. Een huisstijlhandleiding is vaak een boekwerk vol met informatie over hoe de huisstijl van een bedrijf wel en niet toegepast mag worden. Het kan soms handig zijn, maar als je even snel iets moet hebben moet je steeds de hele handleiding doorzoeken. Een brandboard is een soort samenvatting van je huisstijl op één pagina. Een overzicht van je branding waarbij je in één oogopslag kunt zien wat de visuele richtlijnen van jouw bedrijf zijn is daarom wel zo handig.

3 voordelen

✓ Overzichtelijk
Je ziet in één oogopslag het visuele complete plaatje van je bedrijf.

✓ Bespaart tijd
Door het gebruik van een brandboard hoef jij of je werknemers niet steeds opnieuw na te denken over kleuren die je wil gebruiken in je communicatie uitingen. Daarnaast hoef je de codes niet steeds opnieuw op te zoeken in dat dikke huisstijlhandboek. Je kan dit opslaan in je telefoon bij afbeeldingen of gewoon printen en ergens boven je bureau hangen. Het bespaart je dus iedere keer tijd.

✓ Bevordert de consistentie van het bedrijf
Doordat je steeds communiceert in dezelfde uitstraling maak je de communicatie van je bedrijf consistent. Anderen zullen jouw bedrijf eerder herkennen waardoor je een imago opbouwt.

Maar wat staat er dan op een brandboard?

Het bestaat uit de volgende onderdelen:

✓ Logo
We beginnen met het logo en de alternatieve varianten van het logo. Hoe mag het logo gebruikt worden? Eventueel kan je hier ook de zwarte of witte variant van je logo in opnemen.

✓ Kleurenpallet
Zowel de primaire kleuren, als secundaire kleuren worden overzichtelijk weergegeven. Tevens worden de bijbehorende kleurcodes in CMYK, RGB en HEXA getoond.

✓ Elementen en patronen
Gebruik je iconen, elementen of patronen in je branding? Laat deze dan ook zeker terugkomen in je brandboard. Zodat mensen weten hoe je ze moet gebruiken.

✓ Lettertypes
Bij lettertypes wordt aangegeven welke fonts je gebruikt voor koppen, subkoppen en de bodytekst. Tevens kan je hierin aangeven in welke kleur deze getoond moeten worden. 

✓ Moodboard
Als laatste is er vaak een moodboard opgenomen. Hierin staan sfeerfoto’s of typerende productfoto’s die passen bij de uitstraling van je bedrijf en merk.

Hoe ziet het er dan uit?

Hieronder een voorbeeld van het brandboard van Annemie’s Online Marketing.

Brandboard | Annemie's Online Marketing
Brandboard | Annemie’s Online Marketing

Wil jij ook zo’n brandboard? Ik maak er graag een voor je.

Laat een reactie achter