Wat is branding? | Annemie's Online Marketing

Wat is branding?

Branding, een essentieel marketing onderdeel voor iedere onderneming in ieder segment.  Het is een marketingterm die is afgeleid van het Engelse woord ‘brand’. Hierbij creëert een bedrijf of merk een bepaalde uitstraling die het bedrijf herkenbaar maakt. Het is eigenlijk de identiteit van het bedrijf. Het gaat dus veel verder dan alleen het hebben van een logo en een lettertype. Het is niet alleen het consistent toepassen van een combinatie van onder andere kleurgebruik, lettertype, beeldmateriaal en woordkeuzes, maar ook het gevoel en de beleving dat je (potentiële) klant bij jouw merk dienst of product krijgt.

Waarom is branding belangrijk?


Er zijn vele redenen om aan de slag te gaan met de identiteit van jouw bedrijf.

Graag licht ik de 6 belangrijkste redenen verder toe.
Een goede branding…

…zorgt voor herkenning
Door consistent te zijn in de communicatie en uitingen van jouw bedrijf zullen anderen jouw gaan herkennen. Denk maar eens aan grote merken, alleen al door een gedeelte van het logo te zien of door een bepaalde kleuren combinatie te zien of door een muziekje dat altijd in de commercials wordt gebruikt herken jij het bedrijf.

…personifieert het merk en geeft gevoel en emotie
Door de komst van internet wordt het aanbod van producten en diensten steeds groter. Hierdoor zoekt men naar andere redenen om van je te kopen. Met een eigen identiteit maak je jouw producten of diensten persoonlijker waarmee je tevens een bepaald gevoel of emotie kan oproepen. Een positief gevoel met het merk zorgt ervoor dat ze sneller van je kopen. Tevens onderscheid jij jezelf hierbij van je concurrenten.

…heeft een professionele uitstraling
Wanneer je steeds willekeurig een lettertype, kleur of afbeeldingstijl kiest die je op dat moment leuk vindt, oogt je communicatie rommelig. Door consistent te zijn creëer je rust en een professionele uitstraling. Met consistent zijn bedoel ik niet dat altijd alles 100% hetzelfde moet zijn, je mag best wel eens ergens in afwijken, juist om op te vallen maar de grote lijnen moeten hetzelfde zijn.

…laat zien waar je voor staat
Werk jij altijd alles tot in de puntjes uit, ben jij van de details, of ben jij eerder van de snelheid? Een goede branding past bij de visie van jouw bedrijf en laat zien waar jij voor staat.

…positioneert jou als expert
Grote A-merken zijn vaak heel herkenbaar, ook in de kleine dingen. Ze staan bekend als expert in de markt. Wanneer jij een goede branding neerzet en hier consistent mee aan de slag gaat bouw je een imago op en positioneer jij je als expert.

…geeft vertrouwen
Door consistentie, weet de klant wat hij ongeveer van je kan verwachten. Dit geeft vertrouwen.

Dit alles leidt tot nieuwe klanten!
Dat wil jij toch ook?

Ga hier dus vandaag nog mee aan de slag en zorg voor structuur en consistentie in jouw communicatie. Indien je hier hulp bij nodig hebt neem dan contact met op.

Laat een reactie achter