Waar moet een goede website aan voldoen?
Je kan een website hebben of een goede website hebben. Hier zit veel verschil tussen. Een goede website zorgt er doorgaans voor dat je meer bezoekers krijgt en meer aanvragen en/of verkopen genereert. Maar waar moet hij dan aan voldoen? Lees hieronder zes punten die daaraan bijdragen.
Vindbaarheid in zoekmachines
Een goede website wordt gevonden in zoekmachines zoals Google. Je kan dit zelf eenvoudig controleren. Wanneer je dit controleert in het internet venster wat je normaal gesproken altijd gebruikt, krijg je een vertekend beeld. Hierin worden de zoekresultaten vaak afgestemd op jouw gedrag. Open daarom een privé of incognito venster in jouw browser, je krijgt dan een schone browser zonder cookies of geschiedenis. In dit privé venster of incognito venster ga jij naar de betreffende zoekmachine en zoek je op de zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden. Je kan dan zien of je website op de eerste pagina van Google wordt getoond.
Een schaalbare website
Een goede website is schaalbaar of te wel responsive en kan zowel op de desktop (de computer) als op mobiele apparaten (een tablet of mobiele telefoon) bekeken worden. Controleer bij een nieuwe website of pagina daarom altijd of de teksten en afbeeldingen en andere elementen op jouw website goed zichtbaar zijn op verschillende apparaten.
Een snelle laadtijd
Vind jij het ook zo vervelend als een website traag is? Ik namelijk wel en Google vindt dat ook! In de Nederlandse cultuur is men vaak druk en wil men snel doorgaan. Zorg ervoor dat je website daarom snelle laadtijd (pagespeed) heeft. Om de laadtijd van je website te meten zijn er diverse tools beschikbaar. Een daarvan is Google PageSpeed Insights.
Een gebruiksvriendelijke website
Je website is er voor je klant, niet voor jezelf. Hij moet dan ook geheel geschreven zijn voor je bezoeker. Vraag je eens goed af wat het probleem of de pijn is van jouw potentiële klant. Waar is hij eigenlijk naar op zoek? Hoe sluiten jouw producten daarop aan? Schrijf dit beknopt op in begrijpelijke taal. Zorg daarnaast voor een goede navigatie zodat je bezoeker niet te vaak hoeft te klikken. Men scrolt tegenwoordig liever dan dat men klikt. Indien je veel items hebt op je website, adviseer ik je om een zoekfunctie toe te voegen zodat hij nog gebruiksvriendelijker wordt.
Een duidelijk doel
Wat is het doel van jouw website? Moet de bezoeker direct een product kopen, of juist eerst een offerte of een gesprek aanvragen? Moet de bezoeker bellen of juist mailen? Maak gebruik van een goede en duidelijke call to action (CTA).
Een website die aansluit bij de missie en visie van het bedrijf
Je website moet aansluiten bij hetgeen waar jouw bedrijf voor staat. Websitebezoekers moeten direct een goed beeld of een gevoel krijgen van jouw bedrijf. Dit kan je doen door het toevoegen van foto’s of video’s maar ook door het gebruiken van een bepaald lettertype of bepaalde kleuren. Een strak lettertype zal een andere doelgroep aanspreken dan een speels lettertype. Wist je dat er achter kleuren een hele psychologie zit? Zo straalt de kleur rood bijvoorbeeld kracht uit en de kleur bruin warmte en gezelligheid.
Een actuele en up to date website
Als laatste is een goede website natuurlijk actueel en up to date. Niemand heeft er iets aan om informatie te ontvangen die inmiddels achterhaald is. Ook is het beter om regelmatig iets te plaatsen zodat ook bezoekers die al eens op je website hebben gekeken nog eens terugkeren naar je website.
Wil jij jouw website verbeteren?
Voor een betere website adviseer ik je aan de slag te gaan met bovenstaande tips. Vind je het lastig om hieraan te beginnen en wil je graag persoonlijk advies? Neem contact met mij op voor de mogelijkheden.