Wat is het verschil tussen huisstijl en branding?
Huisstijl en branding zijn begrippen die veel op elkaar lijken en vaak door elkaar gebruikt worden. Toch zijn het twee verschillende dingen, wat is nu eigenlijk het verschil?
Wat is een huisstijl?
Een huisstijl is de visuele identiteit of te wel de corporate identity van een bedrijf, organisatie of een merk. Het bestaat uit verschillende elementen zoals een logo (beeld of woordmerk), de lingo of te wel de schrijfwijze, de typografie, de vormen en andere grafische elementen, het kleurenpalet en de papier en materiaalkeuze. Door deze elementen op een consistente wijze door te voeren in de communicatie wordt de herkenbaarheid van het bedrijf, de organisatie de dienst of het product verhoogd.
De huisstijl wordt ingezet voor consistentie in de verschillende huisstijldragers. Als je een nieuwe huisstijl hebt is verstandig om te beginnen om de basis huisstijldragers zoals je logo, je visitekaartjes, je website, je briefpapier, je e-mailhandtekening en visuals voor social media uniform te maken. Om in andere uitingen ook herkenbaarheid te creëren kan je de huisstijl doortrekken naar talloze andere huisstijldragers zoals flyers, brochures, banners, campagnes, documentatiemappen, (digitale) nieuwsbrieven, enveloppen, formulieren, kaarten en uitnodigingen, magazines, notitieboeken, pennen, presentatiemappen, relatiegeschenken, stempels en vlaggen.
Wat is een branding?
Naast het consistent toepassen van de huisstijl elementen, is branding ook het gevoel, de beleving en het imago dat (potentiële) klanten bij jouw merk, dienst of product krijgen. Met een branding bouw je als het ware je merk. Achter een branding zit een strategie die gemaakt is op basis van je visie, je missie, en je kernwaarden. Je branding creëert de gewenste klantbeleving. Om de branding binnen jouw organisatie inzichtelijk te maken kan je gebruik maken van een zogenaamd brandboard.
Lees hier waarom een branding belangrijk is.
Het verschil
De huisstijl is dus een onderdeel van je branding. Een branding is niet alleen het consistent toepassen van je huisstijl(elementen) maar ook het imago dat men bij jouw merk dienst of product krijgt.