Instagram bio

Wat is een goede Instagram bio voor mijn bedrijf?

Je Instagram bio, of te wel je Instagram biografie, is dé plek op jouw Instagram pagina waar jij je bedrijf kan voorstellen. Met een goede bio overtuig je potentiële volgers om jouw pagina te volgen. Er is een beperkte ruimte beschikbaar, dus het is interessant om hier goed over na te denken.

De onderdelen van een Instagram bio

Een Instagram biografie staat uit verschillende onderdelen:

Je naam

Op Instagram heb je twee namen. Je (weergave)naam en je gebruikersnaam. Je weergave naam is je meestal gelijk aan je bedrijfsnaam, deze kan je maximaal twee keer per 14 dagen wijzigen. Je weergavenaam hoeft niet uniek te zijn. Het kan zijn dat meerdere personen of bedrijven deze naam gebruiken.

Je gebruikersnaam is de naam die achter de URL van Instagram komt te staan. Deze wordt gebruikt als mensen je willen taggen (dit kan met behulp van een @-teken). Deze naam moet dus wel uniek zijn. Indien jouw bedrijf meerdere vestigingen en ook meerdere Instagram pagina’s heeft, kan je achter de gebruikersnaam bijvoorbeeld de vestigingsplaats vermelden zodat deze uniek is. Let op je naam mag maximaal 30 tekens hebben, heb jij een lange bedrijfsnaam en wil je hier de vestigingsplaats nog aan toevoegen? Kort je bedrijfsnaam of de vestigingsplaats dan af.

Je website URL of te wel je link in bio

Op Instagram kan je in posts of stories geen klikbare URLs plaatsen. Boven in je profiel is de enige plaats waar je een klikbare URL kan plaatsen. Maak hier dan dus ook gebruik van.

Er is ruimte voor één URL, dus als jij meerdere pagina’s wilt uitlichten bijvoorbeeld naar je productaanbod is, je blog, je podcast, je gratis weggever of een speciale actie, maak dan een zogenaamde knoppenpagina.

Je kan er ook voor kiezen om de link in je bio steeds aan te passen als je naar andere content verwijst. Als je het mij vraagt is dit niet alleen onnodig extra werk, bezoekers die je oude posts bekijken kunnen mogelijk ook niet meer naar de juiste pagina navigeren.

Heb je een eigen website? Dan adviseer ik je om een URL op te nemen van een landingspagina op je eigen website. Maak deze landingspagina zo simpel mogelijk met enkel de informatie waar je naar verwijst in je posts. Er zijn een aantal voordelen voor een link naar je eigen website. Zo maak je een backlink naar je eigen website, dat is goed voor je ranking in Google. Daarnaast kan je de pagina helemaal stylen zoals jij dat wilt en kan je via Google Analytics eenvoudig meten hoe vaak er wordt geklikt op je link in bio.

Veel Instagram profielen maken gebruik van Linktree. Dit is wat mij betreft een prima oplossing als jij (nog) geen eigen website hebt. In Linktree kan je eenvoudig een persoonlijke landingspagina maken waarbij je linkjes kan toevoegen van specifieke pagina’s op jouw website. Echter zijn in de gratis versie de styling opties wat beperkt, dus het kan zijn dat je pagina niet helemaal overeenkomt met je branding. Daarnaast komt de informatie in Google Analytics binnen via een referral (doorverwijzing) en niet via Instagram, dit maakt het voor jezelf onoverzichtelijker.

Je Instagram biografie

In je Instagram bio kan je een samenvatting weergeven waar jouw bedrijf voor staat, wat je doet en voor wie je dat doet. Dit moet in slechts 150 tekens. Dat weinig, maar niet onmogelijk.

Hierbij wat tips voor een aantrekkelijke bio:

  1. Verwoord wat je doet
    Vermeld je zogenaamde elevator pitch in één zin.
  2. Gebruik zoekwoorden
    Voeg zoek woorden toe waar jij op gevonden wilt worden
  3. Gebruik emoticons of symbolen
    Een emoticon of symbool kan de tekst verduidelijken en tevens kan je hiermee tekens besparen.
  4. Voeg een call to action toe
    Dit kan handig zijn om een actie of weggever extra onder de aandacht te brengen.
  5. Gebruik een branded hastag
    Hiermee stimuleer je tagging en het delen van jouw brand of campagne.
  6. Link naar andere accounts
    Indien je meerdere accounts hebt bijvoorbeeld van andere producten of andere vestigingen, voeg dan een link toe naar dat Instagram account. Dit kan door de gebruikersnaam op te nemen met een @-teken ervoor.
  7. Spiek even bij je conculega’s.
    Wat hebben zij precies opgenomen? Is dit ook interessant voor jou?
  8. Creëer overzicht in je bio
    Dit kan met behulp van verticale strepen of door teksten te laten beginnen op een nieuwe regel. Op de computer kan je door middel van enters beginnen op een nieuwe regel. Indien jij je bio wijzigt op je mobiel dan maak je eerst de tekst in de notitie app, waarna je de tekst kopieert naar je biografie.
  9. Gebruik afwijkende lettertypes
    Een afwijkend lettertype kan juist de aandacht trekken, maar maak er geen bonte kermis van. Er zijn verschillende websites om afwijkende lettertypes te maken bijvoorbeeld via Cool Symbol, IG Fonts of via Capitalize my title.

Je hoeft niet al deze tips toe te passen in jouw bio. Denk goed na over wat bij jouw bedrijf past en breng je boodschap zo duidelijk mogelijk over zodat jij de juiste volgers krijgt.

Hoe pas ik mijn Instagram bio aan?

Op je telefoon (Android)

  1. Klik op profiel bewerken
  2. Pas je bio aan
  3. Klik op het vinkje rechtsboven
  4. Klik nogmaals op het vinkje rechtsboven
  5. Je bio is nu aangepast

Op je computer

  • Klik rechtsboven op je profielfoto
  • Ga naar “Instellingen”
  • Ga naar “Profiel bewerken”
  • Hier staan de diverse onderdelen van jouw Instagram biografie

Laat een reactie achter